Je bedrijf presenteren met een huisstijl

door Maarten Vermeulen

Stel, je hebt een handeltje op internet of je hebt met een paar vrienden een tof idee om een bedrijf op te zetten, hoe ga je er dan voor zorgen dat mensen je gaan herkennen? Iedereen kent het merk en de producten van Mac Donalds, Nike, Apple, Albert Heijn etc. natuurlijk. Maar hoe doen ze dit, en wat kan Studio SpinLink voor de herkenbaarheid van jouw bedrijf of idee betekenen?

Om herkenbaar te zijn doen bedrijven aan branding en gebruiken ze een huisstijl. Branding is alles waarmee een bedrijf zich onderscheidt van anderen: van de kernwaarden (het ‘DNA’ van je bedrijf), de rituelen (de ‘maniertjes’), de ‘helden’ (bekende aanhangers van je bedrijf) tot en met het taalgebruik. Een goed voorbeeld van branding is de manier waarop Nike fotomodellen gebruikt en fotografeert. Voor mensen die graag naar de foto’s kijken wordt het beeld aan het merk gekoppeld. Daardoor wordt de branding zo sterk dat men zich erin gaat herkennen.

Wat is een huisstijl?
Een huisstijl is de visuele uiting van dit alles, het zichtbare verhaal. Een huisstijl is een set van elementen die passen bij gedrukte en digitale media die een bedrijf gebruikt om te communiceren met de buitenwereld. Dit zie je terug in het logo, de kleuren, de vormen, de taal en zelfs het lettertype van een organisatie. De appel van Apple, het blauw van Albert Heijn, de robuuste vormen van het Tesla logo, het ‘Just do it’ van Nike. Kortom, een huisstijl is een samenhangende en herkenbare vormgeving van logo’s, slogans, presentaties, visitekaartjes, flyers, folders etc. waarmee een bedrijf zich naar klanten presenteert. De belangrijkste meerwaarde van een huisstijl is dat het zorgt voor herkenbaarheid, betrouwbaarheid en vooral ook een stuk emotie.

Consistentie
Consistentie is een absolute do; ben consequent in wat je doet. Altijd op dezelfde manier je mail ondertekenen, consistent kleur(en) op je website gebruiken, altijd dezelfde soort beeldtaal gebruiken. Er zijn echter ook merken die hun logo op allerlei verschillende manieren gebruiken en toch herkenbaar zijn. Zoals de VPRO, die in staat is om met heel veel verschillende kleuren en vormen het logo groter of meer te laten lijken dan het is.

Misbruik van een huisstijl
Veel mensen, vooral kwetsbare ouderen worden tegenwoordig via de mail opgelicht door zogenaamde ‘phishing mailtjes’ van bekende merken zoals de ING of pakketdiensten. Oplichters maken gebruik van de huisstijl van een bedrijf om zo betrouwbaar over te komen. Dit geeft op een vervelende manier aan hoe krachtig de uitwerking van een huisstijl kan zijn.

Studio SpinLink heeft specialisten in huis die geweldige logo’s ontwerpen, coole lettertypes en kleuren gebruiken en opvallende slogans bedenken. Heb jij een flyer, folder, logo of een complete huisstijl nodig? Studio SpinLink vertaalt de boodschap van jouw bedrijf naar een pakkend ontwerp speciaal op maat. Ga naar de website van Studio SpinLink om een afspraak te maken voor een kennismakingsgesprek!